نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی

به گزارش وبلاگ ایتالیا، ناسا اخیرا در شبکه اجتماعی خود یک ویدئوی جالب از نور فروسرخ غیرعادی اطراف یک ستاره نوترونی منتشر نموده است.

نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی

به گزارش خبرنگاران، تلسکوپ فضایی هابل ناسا اخیرا یک نور فروسرخ غیرعادی که در نزدیکی یک ستاره نوترونی(neutron star) وجود دارد را شناسایی نموده است.

یک ستاره نوترونی هسته فروپاشی گردیده یک ستاره بزرگ است که پیش از فروپاشی جرم آن در مجموع بین 10 تا 29 جرم خورشیدی بوده است. ستاره های نوترونی کوچکترین و متراکم ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته گردیده اند.

این تصویر که یکی از رخدادهای نادر به شمار می آید و تاکنون هرگز دیده نگردیده است می تواند دو شرح احتمالی داشته باشد: احتمال نخست این است که یک قرص گرد و غبار در اطراف این ستاره نوترونی وجود دارد و دیگر اینکه یک باد پر انرژی از اطراف این ستاره عبور نموده و به گاز فضای بین ستاره ای که این ستاره نوترونی در آنجا واقع شده است، برخورد نموده است.

این انیمیشن یک ستاره نوترونی با یک قرص گرد و غبار را نشان می دهد که نور فروسرخ اطراف آن نیز توسط هابل شناسایی و ثبت گردیده است. در این تصویر قرص گرد و غبار به طور واضح تعیین نیست اما یکی از فرضیه ها این است که هاله اطراف ستاره نوترونی ساختاری همانند یک قرص را دارد که این قرص 18 میلیارد مایل با این ستاره فاصله دارد.

اگرچه ستاره های نوترونی به طور کلی در گروه انتشارات رادیویی قوی مانند اشعه ایکس قرار می گیرند اما مطالعات اخیر نشان می دهد که با مطالعه نور فروسرخ نیز می توان اطلاعات جدید و جالبی درباره ستاره های نوترونی بدست آورد. ستاره های نوترونی به نام تپ اختر(pulsars) نیز شناخته می شوند.

تپ اخترها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می نمایند و پالس های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می نمایند. برخی از تپ اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می نمایند. ستاره های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر گردیده ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند.

ناسا در انتهای خبر خود نوشت: ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب(James Webb Space Telescope) نیز قادر خواهند بود تا با مطالعه این داده ها نور فروسرخ اطراف ستاره های نوترونی را مورد آنالیز قرار دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا