12 اثر خورشید بر سلامت ، خوب و بد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، نور خورشید یک تقویت کننده خلق و خوی رایگان برای انسان است. در معرض آفتاب بودن می تواند احساس بهتر و انرژی بیشتری در افراد ایجاد کند.

12 اثر خورشید بر سلامت ، خوب و بد

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: گاهی اوقات، نور خورشید به واسطه آثاری منفی که برای سلامت انسان به همراه دارد، از شهرتی بد برخوردار می گردد، اما این تمام داستان نیست و خورشید می تواند آثار مثبت مختلفی نیز برای سلامت کلی ما داشته باشد.

همانند بسیاری موارد دیگر، قرار دریافت بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند موجب پیامدهایی منفی مانند آفتاب سوختگی های دردناک، راش های پوستی گرمایی، چین و چروک پوست و سرطان پوست گردد.

آثار مثبت خورشید برای سلامت انسان

از جمله فواید سلامت قرار دریافت در معرض نور خورشید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بهبود خلق و خو

نور خورشید یک تقویت نماینده خلق و خوی رایگان برای انسان است. در معرض آفتاب بودن می تواند احساس بهتر و انرژی بیشتری در افراد ایجاد کند. نور خورشید سطوح هورمون سروتونین در مغز را افزایش می دهد که با بهبود خلق و خو پیوند خورده است. جای شگفتی نیست که میزان فراوری سروتونین در فصل تابستان در بالاترین سطوح خود قرار گرفته است.

  • درمان افسردگی فصلی

کمبود نور خورشید در فصل زمستان می تواند محرکی برای افسردگی در بعضی افراد باشد. از علائم این شرایط می توان به خلق و خوی بد، دشواری در دوست یابی و حفظ ارتباط با دوستان، پرخوری، خستگی و خواب بیش از حد اشاره نمود. افسردگی فصلی که به عنوان اختلال عاطفی فصلی شناخته می گردد، در ماه های گرم تر سال به ندرت رخ می دهد.

  • کاهش استرس

هر فردی به دلایل مختلف می تواند دچار استرس گردد. شما می توانید به روش های مختلف سطوح استرس خود را کاهش دهید که از آن جمله می توان به ورزش کردن، تن آرامی و پیاده روی در طبیعت اشاره نمود. همچنین، رفتن به فضای باز و قرار دریافت در معرض نور خورشید می تواند به تسکین استرس یاری کند.

  • بهبود خواب

قرار دریافت در معرض نور خورشید بر میزان فراوری ملاتونین در مغز تاثیرگذار است که به عنوان هورمون خواب نیز شناخته می گردد. روبروه ناکافی با نور خورشید در طول روز می تواند موجب فراوری سطوح ناکافی از ملاتونین گردد.

  • فراوری ویتامین D

ویتامین D از عناصر کلیدی برای حفظ سلامت استخوان های انسان است. یکی از روش های افزایش سطوح این ویتامین در بدن قرار دریافت پوست در معرض نور خورشید است. البته برای پرهیز از خطرات احتمالی نباید بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید. تنها 15 تا 20 دقیقه روبروه پوست با نور خورشید در روز می تواند به فراوری ویتامین D مورد احتیاج بدن یاری کند.

آثار مخرب خورشید برای سلامت انسان

از جمله پیامدهای منفی قرار دریافت بیش از حد در معرض نور خورشید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آسیب خورشید به چشم ها

قرار دریافت طولانی مدت و بدون محافظت در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید می تواند به شبکیه چشم آسیب برساند. آسیب ناشی از قرار دریافت در معرض نور خورشید می تواند موجب تشکیل توده های کدر در لبه قرنیه گردد که امکان بزرگ شدن آنها و بروز اختلال در دید انسان وجود دارد. پرتوهای فرابنفش خورشید از عوامل موثر در ابتلا به بیماری آب مروارید نیز هستند.

  • خستگی گرمایی

خستگی گرمایی واکنش بدن به از دست دادن بیش از حد آب و نمک است که معمولا به واسطه تعریق بسیار زیاد می دهد. افرادی که در محیط های گرم و داغ کار می نمایند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خستگی گرمایی قرار داند.

از علائم خستگی گرمایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- سردرد

- حالت تهوع

- سرگیجه

- ضعف

- تحریک پذیری

- تشنگی

- تعریق شدید

- بالا بودن دمای بدن

- کاهش خروجی ادرار

  • گرمازدگی

عدم درمان خستگی گرمایی می تواند به گرمازدگی منجر گردد. گرمازدگی جدی ترین بیماری مرتبط با گرماست و می تواند جان انسان را در معرض خطر قرار دهد. گرمازدگی موجب افزایش سریع دمای بدن می گردد که می تواند طی 10 تا 15 دقیقه به 106 درجه فارنهایت (41 درجه سانتیگراد) برسد. گرمازدگی احتیاجمند رسیدگی پزشکی فوری است زیرا در صورت عدم درمان می تواند به مرگ یا ناتوانی دائمی منجر گردد. در صورت روبروه با گرمازدگی با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

از علائم گرمازدگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- سردرگمی

- تغییر در وضیعت روانی

- ناتوانی در تکلم درست

- خشکی یا داغی پوست

- تعریق فراوان

- تشنج

- از دست دادن هوشیاری (کما)

  • آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یکی از شایع ترین عوارض قرار دریافت بیش از حد در معرض نور خورشید است. علائم شدید آفتاب سوختگی معمولا چهار تا پنج ساعت پس از روبروه با خورشید ظاهر می شوند. پرتوهای فرابنفش موجب آفتاب سوختگی می شوند.

علائم کلی آفتاب سوختگی شامل موارد زیر می شوند:

- قرمزی

- درد/حساسیت به لمس

- تورم

- تاول ها

- علائم شبه آنفلوآنزا مانند حالت تهوع، تب، لرز یا سردرد

اگر با تب ناشی از آفتاب سوختگی روبرو هستید باید یاری پزشکی دریافت کنید. جدا از تب، آفتاب سوختگی های شدید شامل درد و تاول های آبدار می شوند.

  • راش پوستی گرمایی

یک راش پوستی گرمایی زمانی شکل می گیرد که عرق زیر پوست در مجاری عرق به دام می افتد. راش پوستی گرمایی اغلب در آب و هوای داغ و مرطوب رخ می دهد و همانند خوشه های جوش یا تاول های کوچک به نظر می رسد. راش پوستی گرمایی بیشتر در قسمت هایی که پوست تا می گردد، مانند آرنج و زیر بغل، کشاله ران، روی گردن و قسمت بالای سینه رخ می دهد.

راش پوستی گرمایی می تواند با قرار دریافت در محیطی خنک یا پیشگیری از تعریق و خشک نگه داشتن منطقه تحت تاثیر قرار گرفته بهبود یابد. برای یاری به تسکین علائم راش پوستی گرمایی استفاده از پودر برای افزایش راحتی توصیه شده است و باید از پمادها یا کرم ها پرهیز گردد.

  • سرطان پوست

ابتلا به سرطان پوست بدترین پیامد قرار دریافت طولانی مدت در معرض نور خورشید است. از آنجایی که آسیب خورشید به پوست طی گذشت سال ها رخ می دهد، هر چه سن بیشتری داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار دارید. کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم بدخیم سه نوع شایع سرطان پوست هستند.

  • چین و چروک پوست و پیری

ما بروز چین و چروک های پوست را با افزایش سن و پیری مرتبط می دانیم اما قرار دریافت در معرض نور خورشید عاملی مشخص نماینده در زمان بروز چین و چروک های پوست محسوب می گردد. پرتوهای فرابنفش خورشید به کلاژن و بافت انعطاف پذیر پوست آسیب می رسانند، از این رو، پوست آسیب پذیرتر شده و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.

سیگار کشیدن تنها عاملی است که اثر آن بر پوست مخرب تر از روبروه با پرتوهای فرابنفش است. سیگار کشیدن موجب زردی پوست و بروز چین و چروک های عمیق روی پوست می گردد. بعضی افراد به واسطه قرار دریافت در معرض خورشید و سیگار کشیدن با کیست های سفید و جوش های سر سیاه روی ناحیه گونه روبرو می شوند.

همچنین، قرار دریافت در معرض پرتوهای فرابنفش موجب شکل گیری لکه های سفید و تیره روی پوست می گردد زیرا به سلول های سطحی آسیب می رسانند.

منبع: همشهری آنلاین

به "12 اثر خورشید بر سلامت ، خوب و بد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 اثر خورشید بر سلامت ، خوب و بد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید