آشنایی با پر ادویه ترین غذاهای تخمیر شده دنیا

به گزارش وبلاگ ایتالیا، در زمانهای قدیم، افراد برای اینکه غذا را برای مدت بیشتری نگه دارند، از روش تخمیر بهره می جستند. معمولا برای نگهداری حبوبات، ماهی و همچنین تهیه خمیرهای مغذی و تند از روش تخمیر بهره برده و به نوعی می توان گفت بعضی از این غذاها، یادآور تاریخچه و فرهنگ مردمان گذشته هستند. با ما در مقاله پر ادویه ترین غذاهای تخمیر شده جهان همراه شوید تا شما را با تعدادی از معروف ترین مواد غذایی تخمیر شده جهان آشنا کنیم. قطعا، خواندن مقاله بهترین مواد غذایی تخمیر شده جهان برایتان مفید خواهد بود.

آشنایی با پر ادویه ترین غذاهای تخمیر شده دنیا

فهرست مطالب

دوغدوبانجیانگپویلوتفیسکنم چوااوجیریکیویاکسائورکراتمیسوبا گونگ

دوغ

دوغ یک نوشیدنی ایرانی است که برای برطرف تشنگی در تابستان ها بکار می رود. آب کربن دیده و ماست از اجزای اصلی این مورد از معروف ترین مواد غذایی تخمیر شده دنیا بوده و دو نوع شور و ترش آن وجود دارد. آش دوغ که در ایران، ترکیه و آذربایجان محبوب هست، هم به صورت داغ و هم سرد سرو می گردد. به آش دوغ میتوان گوشت چرخ نموده قلقلی یا نخود هم اضافه کرد که طعمی متفاوت بدان می بخشند.

دوبانجیانگ

یکی از غذاهای مهم در آشپزی چینی، دوبانجیانگ بوده که در جنوب غربی چین جز مواد غذایی اصلی در آشپزی بشمار می آید. این خمیر تند لوبیایی، فرآیند تخمیر طولانی داشته و به همین علت، مملو از چاشنی و مزه است. برای تهیه این مورد از بهترین مواد غذایی تخمیر شده دنیا از انواع مختلف حبوبات بهره برده و کاربردش در غذاهای دریایی مثل توفو است.

پوی

یکی دیگر از غذاهایی که به روش تخمیر تهیه می گردد، پوی بوده که مزه شیرینی دارد و در هاوایی از آن بهره می برند. اگر مدت زیادی را برای تخمیر این ماده غذایی صرف کنید، ممکن است طعم ترشی به خود بگیرد. برای تهیه پوی از ریشه گیاهی به نام تارو استفاده می نمایند. ابتدا، در یک اجاق زمینی به نام ایمو، ریشه تارو را جوشانده و پس از مدتی آن را در درون یک کیسه چوبی می خیسانند. سپس، منتظر می مانند تا این گیاه حالتی مانند پودینگ پیدا نموده یا خامه ای و غلیظ گردد.

لوتفیسک

لوتفیسک، یکی دیگر از غذاهایی بوده که به روش تخمیر تهیه می گردد و بواسطه طعم پر ادویه ای که دارد، بسیار معروف است. برای تهیه این غذا از ماهی خشک شده استفاده نموده و آب آن را با روشی مانند قلیایی کردن می گیرند. جالب است بدانید که وایکینگ ها در نروژ اولین گروهی بودند که از این غذا استفاده کردند.

نم چوا

نم چوا، غذایی است که به روش تخمیر در ویتنام تهیه می گردد. برای آماده کردن این غذا، از گوشت خوک یا گاو تخمیر شده بهره برده و جهت طعم دهی به آن، موادی مانند فلفل، چیلی تایلندی و سیر را اضافه می نمایند. در واقع، اضافه کردن این مواد موجب شده تا این مورد از پر ادویه ترین غذاهای تخمیر شده دنیا مزه قوی و فوق العاده ای پیدا کند. در نهایت، همه این مواد را با گوشت ترکیب نموده و آن را درون برگهای موز می پیچند و چند روز برای تخمیر صبر می نمایند.

اوجیری

اوجیری توسط مردمی ایبو استفاده شده و برای تهیه آن از دانه های کرچک استفاده می نمایند. برای تهیه این غذای تخمیری، ابتدا دانه های کرچک را می جوشانند. آنگاه این مواد را در درون برگ موز پیچیده و پنج روز منتظر می مانند تا تخمیر شوند. سپس، دانه ها را درون خمیر خاکستری زغال سنگ خیس می نمایند.

کیویاک

برای تهیه این غذای تخمیری، معمولا 6 ماه زمان صرف شده و کاربردش در روزهای زمستان است. برای آماده کردن این غذا از 500 پرنده دریایی استفاده نموده که آنها را درون شکم یک خوک دریایی قرار می دهند. آنگاه خوک دریایی را در زیر یک سنگ عظیم دفن نموده تا واکنشهای گازی بر رویش تأثیری نداشته باشند. این پوست را که 6 ماه زیر سنگ مانده، در نهایت بیرون می آورند و پرندگان درونش را که تخمیر شده اند، به صورت خام مصرف می نمایند.

سائورکرات

حدود دو هزار سال پیش، چینی ها اولین کسانی بودند که از این غذا استفاده کردند. آنها در فصل زمستان برای نگهداری طولانی غذا، عصاره برنج را به کلم اضافه می کردند تا تخمیر گردد. از سال 1600 به بعد، این غذا به واسطه گروهی از ترکیه ای ها و روسی ها که به تاتارها معروف بودند، به اروپا آورده شد.

میسو

برای تهیه این غذا، کوجی را با نمک و دانه های سویا ترکیب نموده و این مواد مخلوط شده را برای چند ماه و حتی چند سال کنار می گذارند تا تخمیر گردد. جالب است بدانید هر چقدر زمان بیشتری برای تخمیر، صرف گردد، طعم غذا قوی تر و رنگ تیره تر خواهد شد.

با گونگ

این غذاهای تخمیری در فیلیپین تهیه شده و دارای دو نوع مختلف هست. برای تخمیر آن از نمک دریا و ظرفهای عظیم استفاده نموده و آن را به همراه میوه هایی مانند انبه کال و کامیاس به عنوان دیپ می خورند. این غذای تخمیری به خاطر رنگ قرمزش مشهور بوده که از خمیر مایه برنج منشأ گرفته است.

منبع: همگردی

به "آشنایی با پر ادویه ترین غذاهای تخمیر شده دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پر ادویه ترین غذاهای تخمیر شده دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید