5 غذای بدون مرغ و گوشت؛ مقرون به صرفه و با صرفه

به گزارش وبلاگ ایتالیا، این روزها همه در پی غذاهای سالم و مقوی هستند که علاوه بر سادگی در پخت، نیازهای بدن را تامین کند. بسیاری از افراد به سمت سبزیجات خوردن روی آورده اند و غذاهایی را انتخاب می نمایند که در آن مرغ و گوشت وجود ندارد. غذاهای گوشتی با توجه به گرانی گوشت، ممکن است از فهرست غذایی خانواده ها حذف شده باشد و جای آن را به غذاهای بدون گوشت و مرغ داده باشد.

5 غذای بدون مرغ و گوشت؛ مقرون به صرفه و با صرفه

بیشتر غذاهای بدون گوشت و مرغ با سبزیجات تازه و حبوبات درست می گردد و ضروری است هر چند وقت یک بار این غذاهای سالم در سفره شما عزیزان قرار گیرد. در دسته آشپزی از وبلاگ ایتالیا بلاگ با معرفی و طرز تهیه چند مدل غذای بدون گوشت و مرغ همراه شوید.

گلت با بادمجان و قارچ

گلت یک غذای فرانسوی است که همچون پای و تارت محبوب و خوشمزه است. تفاوت گلت با این دو در این است که برای خمیر آن نیاز به قالب ندارید و همین علت طرز تهیه گلت را ساده و آسان می نماید. گلت ها طعم های شور و شیرینی دارند و کافی است با ذائقه خودتان این غذا را درست کنید.

ما در اینجا شما را با طرز تهیه گلت سبزیجات بادمجان و قارچ آشنا می کنیم. برای تهیه گلت بادمجان و قارچ به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم جهت تهیه خمیر گلت:
آرد1 و 1/3 پیمانه
کره80 گرم
نمک 1/4 قاشق چای خوری
آب سرد 3 تا 4 قاشق غذاخوری

برای تهیه فیلینگ میانی گلت نیاز دارید به:

پنیر خامه ای یا پنیر فتا 100 گرم
ماست چکیده2 قاشق غذاخوری
روغن زیتوندو قاشق غذاخوری
سیر یک حبه
ریحان تازهچند برگ
آویشن1/2 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 1/4 قاشق چای خوری

سبزیجات شامل:

بادمجان قلمی 1 عدد
قارچ 2 عدد
گوجه گیلاسی به اندازه لازم
کدو(اختیاری)
  1. کره را به مکعب های یک سانتی برش دهید. آرد را در غذاساز بریزد. کره های مکعبی خرد شده را به آرد اضافه کنید.
  2. نمک را هم در این مرحله اضافه کنید. سپس دستگاه را روشن کنید و چند پالس بزنید تا مخلوط آرد و کره شبیه خرده نان گردد.
  3. بعد از این مرحله آب یخ را کم کم به آرد و کره اضافه کنید. ابتدا دو تا سه قاشق بریزید و اگر کافی نبود یک یا دو قاشق دیگر آب اضافه کنید. تا زمانی که مخلوط آرد و آب و کره کم کم حالت خمیری به خود بگیرد و در نهایت خمیر جمع گردد.
  4. خمیر را سلفون بپیچید و برای مدت حداقل نیم ساعت در یخچال قرار دهید. دقت کنید برای تهیه خمیر، حتما کره کاملا سرد باشد. کره سرد را برش دهید و با آرد مخلوط کنید.

برای تهیه مواد داخل گلت ابتدا:

  1. پیاز قرمز 1 عدد کوچک برای تهیه فیلینگ داخلی خمیر، پنیر خامه ای را داخل میکسر یا غذاساز بریزید. ماست چکیده را اضافه کنید.
  2. برگ های ریحان را هم به مخلوط ماست و پنیر اضافه کنید. سپس روغن زیتون و یک حبه سیر را اضافه کنید.

برای ادامه مطلب طرز تهیه گلت بادمجان و قارچ اینجا کلیک کنید.

میرزا قنامی

میرزا قنامی یک غذای خوشمزه و شمالی است که به راحتی در منزل می توانید درست کنید. برای تهیه میرزاقنامی به بادمجان و سیر به همراه گوجه فرنگی و تخم مرغ نیاز داریم.

مواد اولیه میرزا قنامی
بادمجانپنج عدد
گوجه فرنگیسه عدد
سیرسه حبه
تخم مرغدو عدد
زردچوبه1 قاشق چای خوری
فلفل سیاه1/2 ق چایخوری
نمکبه اندازه لازم
  1. بادمجان هارو روی گاز با پوست کبابی کنید؛ آن ها را روی شعله مستقیم یا روی شعله پخش کن (برای جلوگیری از کثیف شدن اجاق گاز) قرار بدید.
  2. اجازه بدید بادمجان ها کاملا سرخ و کبابی بشن. (برای اینکه از پخته شدن بادمجان ها اطمینان حاصل کنید، می توانید یک چاقو یا چنگال را در بادمجان ها فروکنید؛ اگر چاقو به راحتی فرو رفت، یعنی بادمجان کامل پخته شده است). آن ها را داخل سینی گذاشته و اجازه دهید کمی خنک شوند.
  3. پوست آن ها را به آرامی با دست جدا کنید. (در این مرحله برای جلوگیری از سیاه شدن دستتان دستکش بپوشید).
  4. بادمجان ها را داخل ظرفی قرار دهید و با کارد ساطوری کنید یا با گوشت کوب آن را له کنید.

برای ادامه مطلب طرز تهیه میرزاقنامی اینجا کلیک کنید.

کشک بادمجون

کشک بادمجون یک غذای راحت و خوشمزه است که به راحتی در منزل بدون گوشت می توانید درست کنید. برای طرز تهیه کشک بادمجون به مواد زیر نیاز دارید:

مواد اولیه لازم برای پخت کشک بادمجان (برای 4 نفر)
بادمجان1 کیلو
کشک 1 لیوان (ترجیحا رژیمی یا کم چرب)
نعناع خشک2 قاشق چای خوری
روغن، نمک، زردچوبه، گردو، پیاز و سیربه میزان لازم
  1. بادمجون ها را پوست میکنیم، قاچ زده و اون ها رو سرخ می کنیم. در حد طلایی شدن کافیه! جوری که بوی عطر بادمجون ها در بیاد. بعد از سرخ شدن، بهتره اون هارو روی پدهای مخصوص جذب روغن بذاریم تا روغن اضافشون گرفته بشه و خطری متوجه سلامت عروقمون نشه. این نکته رو حتما رعایت کنید.
  2. توی قابلمه میزانی روغن می ریزیم و نعناع خشک رو بهش اضافه می کنیم. در حد چند ثانیه به هم می زنیم تا بوی عطر نعناع بلند شه.
  3. حالا زردچوبمون رو اضافه می کنیم و چند ثانیه دیگه تفت می دیم تا رنگ باز کنه.
  4. مرحله بعد اینه که بادمجون هامون رو به ترتیب توی قابلممون می چینیم و آب جوش روی اون ها می ریزیم تا جایی که یک سانتی متر آب روی سطح بادمجون ها رو بگیره؛ حرارتش رو کم می کنیم و زمان می دیم تا آروم بپزه و آبش کاملا تبخیر شه.

برای ادامه مطلب طرز تهیه کشک بادمجون اینجا کلیک کنید.

انواع کوکو

کوکوها غذای سرخ کردنی خوشمزه هستند که برای تهیه آن ها نیاز به گوشت و مرغ نیست. البته کوکوی مرغ و کتلت گوشت چرخ نموده وجود دارند که بسیار سلیقه ای است و می توانید از آن استفاده نکنید.

برای تهیه هر یک از کوکوها از جمله کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کوکو لوبیا سبز و … می توانید بر روی لینک طرز تهیه انواع کوکوها کلیک کنید.

لازانیا اسفناج و قارچ:

اگر از آن دسته افرادی هستید که طعم اسفناج را میپسندید، لازانیا قارچ و اسفناج را حتما امتحان کنید! معمولا همه جا لازانیا گوشت یا مرغ مرسوم تر است. شاید نام لازانیا سبزیجات را کمتر شنیده باشیم. ولی این نوع لازانیا حداقل یک بارهم که شده، ارزش امتحان کردن را دارد.یه لازانیای راحت با مواد کم و در دسترس وصد البته سالم و مقوی!

مواد لازم برای تهیه لازانیا اسفناج
اسفناج500 گرم
قارچ250 گرم
پیاز میانه1 عدد
سیر3 حبه
پنیر پیتزا300 گرم
پنیر خامه ای یا ریکوتا250 گرم
لازانیا1 بسته 300 گرمی(به اندازه لازم)
روغن مایع یا زیتونبه اندازه لازم

1- در ابتدای کار پیاز رو خرد کنید. قارچ ها رو اسلایسی برش بدید. در تابه ای دوتا سه قاشق غذاخوری روغن بریزید. پیاز خرد شده رو کمی در روغن تفت بدید. قارچ ها رو به همراه دو حبه سیر خرد شده به پیاز اضافه کنید و با حرارت بالا اجازه بدید قارچ و سیر کمی سرخ بشه.

2- نمک و فلفل سیاه هم اضافه کنید.

3- قارچ، سیر و پیاز سرخ شده رو از تابه خارج کنید و درهمان تابه مجدداً کمی روغن بریزید؛ اسفناج ها رو به تابه اضافه کنید. من در این مرحله یک حبه سیر هم به اسفناج ها اضافه کردم. در تابه رابگذارید تا اسفناج ها نرم و پخته شوند. توجه کنید که فقط از برگ های اسفناج بهره ببرید و ساقه رو جدا کنید.

4- بعد از پخت و آماده شدن اسفناج ها، آنها رو همراه قارچ به پنیر خامه ای یا ریکوتا اضافه کنید. (البته اینکار سلیقه ایست و میتوایند به جای ترکیب کردن مواد با هم، هر کدام را به تنهایی و به صورت لایه لایه روی لازانیا بریزید.) من مواد اصلی رو باهم مخلوط کردم!

برای ادامه مطلب طرز تهیه لازانیا اسفناج و قارچ کلیلک کنید.

منبع: اُکالا

به "5 غذای بدون مرغ و گوشت؛ مقرون به صرفه و با صرفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 غذای بدون مرغ و گوشت؛ مقرون به صرفه و با صرفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید