جنجال انتخابات زودهنگام در عراق؛ نخست وزیر دنبال چیست؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، اقدام نخست وزیر عراق در مشخص تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام، فضای سیاسی عراق را تکان داد. این اقدام، حتی اگر به برگزاری انتخابات منتهی نگردد، ممکن است به تغییر معادلات سیاسی در بغداد منجر گردد.

جنجال انتخابات زودهنگام در عراق؛ نخست وزیر دنبال چیست؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، آدینه گذشته، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، در اقدامی که بازتاب زیادی در داخل و خارج عراق داشت، تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام عراق را اعلام نمود. البته با توجه به اینکه دولت کاظمی یک دولت موقت به شمار می رود، اعلام برگزاری انتخابات اقدام عجیبی نبود، اما اعلام تاریخ دقیق برگزاری این انتخابات بدون حصول اجماع و هماهنگی میان نیرو های مختلف سیاسی در عراق امر غیرمنتظره ای بود.

کاظمی در یک پیغام ویدئویی که از تلویزیون رسمی پخش شد، روز ششم ژوئن 2021 (16 خرداد 1400) را موعد برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی عراق اعلام نمود.

تقریبا همه گروه های سیاسی عراق در وهله اول از اعلامیه کاظمی استقبال کردند. بعضی حتی خواهان برگزاری انتخابات در تاریخی زودتر از آنچه کاظمی تعیین کرد، شدند. با این حال، از آنجا که برگزاری انتخابات زودهنگام در شرایطی که عراق با چالش های اجتماعی، سیاسی، مالی و امنیتی زیادی روبرو است، اقدامی به غایت سخت است، بعضی گروه ها با اقدام کاظمی در تعیین کردن تاریخ انتخابات محتاطانه برخورد کردند.

برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق از نظر قانونی و خصوصا از نظر سیاسی موانع زیادی دارد. از منظر قانونی، بعضی جوانب قانون مربوط به نحوه برگزاری انتخابات و نیز امور مربوط به تدارکات لجستیکی کمیساریای انتخابات هنوز تکمیل نشده اند. علاوه بر این، برگزاری انتخابات زودهنگام مستلزم انحلال مجلس است امری که در سایه اختلافات سیاسی فعلی سخت به نظر می رسد.

همین نکته، یکی از گره های اصلی در راستا برگزاری انتخابات خواهد بود. چرا که حصول اجماع میان گروه های سیاسی در مجلس در مورد انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام بعید است.

بعضی محافل سیاسی در عراق بر این باور هستند که کاظمی با وجود اینکه از احتمال عدم موافقت بعضی گروه های سیاسی با برگزاری انتخابات مطلع بود، عامدانه برای برگزاری انتخابات تاریخ تعیین کرد تا توپ را به زمین مجلس و گروه های پرنفوذ سیاسی بیندازد.

در همین خصوص، ماجد شنگالی، عضو حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق، در توئیتی نوشت: کاظمی به وعده خود در برنامه دولت در تعیین سازی زمان برگزاری انتخابات زودهنگام عمل کرد. وی با زیرکی و حرفه ای گری توپ را به زمین مجلس انداخت.

انحلال مجلس یکی از چالش های مهم برگزاری انتخابات زودهنگام عراق است.

طبق قوانین عراق، نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور، تنها حق درخواست و نه انحلال مجلس را دارند. همچنین، یک سوم نمایندگان می توانند درخواست انحلال مجلس را مطرح نمایند و در همه این حالت ها، انحلال مجلس منوط به موافقت اکثریت نمایندگان مجلس است.

به هر حال، فارغ از اینکه مجلس منحل می گردد یا نه، مطرح شدن مقوله انتخابات زودهنگام توسط کاظمی، ذهن بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای را به خود مشغول کرد.

بعضی بر این باور هستند که کاظمی با اعلام تاریخ انتخابات، مسئولیت عدم برگزاری آن را به گردن گروه های سیاسی که با آن مخالفت می نمایند، انداخت. اما بعضی دیگر، بر این باور هستند که کاظمی با تعیین سازی تاریخ انتخابات در پی تغییر معادلات سیاسی در بغداد است. به عبارت دیگر، او امیداور است که با برگزاری انتخابات، نیرو های سیاسی جدیدی وارد سپهر سیاسی عراق شوند و به کشاکش های سیاسی فعلی در بغداد انتها دهند. چنین اتفاقی، می تواند زمینه ابقای کاظمی در پست نخست وزیری را نیز فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

جدال مصطفی کاظمی و گردان های حزب الله به کجا می رسد؟

اصلاحاتی که در قوانین انتخابات عراق صورت گرفته، راه ورود نیرو های سیاسی جدید را هموار می نماید. صعود چنین نیرو هایی در شرایط سیاسی جدید عراق دور از انتظار نیست. از دیدگاه بعضی ناظران، اعتراضاتی که طی ماه های گذشته در جریان بود، حاصل تغییر افکار عمومی این کشور و رویگردانی آن از گروه های سیاسی حاکم بود. از این رو، برگزاری انتخابات به عنوان راهی برای تغییر این گروه ها تلقی می گردد. کاظمی که خود را برآمده از اعتراضات عراق می داند، ظاهرا فکر می نماید که نتایج انتخابات زودهنگام به ضرر وی تمام نخواهد شد. بلکه احتمالا به خروج رقبا و دشمنان وی از صحنه قدرت منتهی خواهد شد. گذشته از این، اگر رقبای وی با برگزاری انتخابات مخالفت نمایند، باز هم مسئولیت عدم برگزاری انتخابات به گردن آن ها خواهد افتاد و به این شکل کاظمی نسبت به عملی نشدن وعده اصلی دولت اش مسئولیتی نخواهد داشت. به نظر می رسد، کاظمی بر اساس این محاسبه اقدام به تعیین کردن تاریخ انتخابات زودهنگام نموده است.

اما این محاسبه، منتقدانی نیز دارد. از دیدگاه منتقدان، اگر چه قانون انتخابات راه ورود چهره های جدید به مجلس را هموار می نماید، اما این چهره ها نیز در نهایت در گروه های متنفذ فعلی منحل خواهند شد.

روزنامه الاخبار لبنان، با منعکس کردن این دیدگاه، از قول منابع سیاسی گوناگون نوشت که انتخابات زودهنگام طبقه حاکم را با اختلافات اندکی بازتولید خواهد نمود، هر چند که بعضی چهره های جوان و مستقل وارد سپهر سیاسی خواهند شد. اما این چهره ها به سرعت به گروه ها و احزاب ملحق خواهند شد.

منبع: فرارو

به "جنجال انتخابات زودهنگام در عراق؛ نخست وزیر دنبال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال انتخابات زودهنگام در عراق؛ نخست وزیر دنبال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید