طرز تهیه برنج کته به 3 روش رستورانی بدون شفته شدن!

به گزارش وبلاگ ایتالیا، اگر می خواهید در زمان کم برترین برنج کته را درست کنید این مطلب را از دست ندهید.

طرز تهیه برنج کته به 3 روش رستورانی بدون شفته شدن!

همه ما می دانیم که خواص برنج کته بسیار بیشتر از آبکش است؛ اما عده ای از افراد به علت شفته شدن برنج کته از درست کردن آن اجتناب می نماید؛ به همین علت در این مطلب از وبلاگ ایتالیامگ طرز تهیه برنج کته به سه روش ساده و نو را به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از آن بتوانید حتی در مهمانی های خود نیز برنج را به صورت کته درست کنید و از آن لذت ببرید.

چگونه برنج کته درست کنیم؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد برنج کته به علت حفظ مواد ویتامین درون آن، بسیار مفید است؛ مهم ترین نکته ای که در پخت برنج کته باید به آن توجه داشت، میزان نمک برای برنج کته است؛ چرا که کم یا زیاد بودن آن می تواند پخت برنج را خراب کند. دومین نکته کاربردی برنج کته این است که، اگر از قبل میزان پخت برنج را می دانید، لازم نیست آن را از قبل خیس کنید؛ ضمناً در آب برنجتان از کمی نمک هم بهره ببرید تا برنج حین پخت له نگردد. در ادامه سریع ترین روش پخت برنج کته را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای درست کردن برنج کته با آب و نمک

  • برنج ایرانی: 4 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آب: 6 لیوان دسته دار فرانسوی
  • روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1 قاشق غذاخوری (یا به میزان لازم)

نحوه پخت برنج کته

مرحله اول

در ابتدا برنج را به خوبی با آب سرد بشویید؛ توجه داشته باشید که در این مرحله برای جلوگیری از خرد شدن برنج ها، از چنگ زدن آن ها خودداری کنید. سپس برنج را در ظرف مناسبی ریخته میزانی آب روی آن بریزید و درب آن را بگذارید. در این مرحله بهتر است زمان خیساندن برنج ایرانی بیشتر از 15 دقیق نگردد؛ در حالی که این زمان برای برنج خارجی 30 دقیقه است.

مرحله دوم

بعد از 15 دقیقه در یک قابلمه میزانی آب ریخته و روی شعله گاز بگذارید و میزانی نمک به آب اضافه کنید؛ نکته مهمی که باید در این مرحله به آن توجه داشت این است که هنگام اضافه کردن برنج به قابلمه آبی را که برنج را با آن خیس نموده اید، حتما دور بریزید و نکته کاربردی دیگر که ضروری است در این مرحله رعایت کنید، در هنگام جوشیدن آب برنج کف تشکیل شده روی آن را جمع کنید تا در نهایت برنج شفافی داشته باشید.

مرحله پایانی

اجازه دهید آب برنج کاملا تبخیر گردد، سپس اطراف برنج را با قاشق به خوبی جمع کنید تا شکل مخروطی بگیرد؛ روی قابلمه دم کنی بگذارید و 2 دقیقه بعد که فضای داخل قابلمه بخار گرفت، شعله گاز را کم کنید تا کته به خوبی دم بکشد. بعد از 35 تا 40 دقیقه برنج شما دم می کشد.

طرز تهیه برنج کته بدون خیساندن

اگر زمان کمی برای درست کردن برنج دارید، حتما این آموزش برنج کته را امتحان کنید.

مرحله اول

ابتدا برنج را با آب سرد بشویید؛ سپس در یک قابلمه مناسب ، برنج را ریخته و به صورت یکدست آن را در قابلمه پهن کنید، سپس انگشت اشاره خود را روی سطح برنج بگذارید و آب را اضافه کنید. هنگامی که آب به یک بند انگشت رسید، به میزان لازم به آن نمک زده و برنج را هم بزنید تا نمک به طور یکنواخت در برنج پخش گردد.

مرحله دوم

بعد از اضافه کردن آب و نمک، به این نکته توجه داشته باشید که از آب سرد بهره ببرید و برای برنج هندی میزان آب را به دو بند انگشت برسانید؛ سپس روغن را اضافه نموده و بعد از تبخیر آب، درب قابلمه را گذاشته و به مدت 45 دقیقه روی شعله ملایم اجازه دهید برنج دم بکشد.

طرز تهیه برنج کته ای قالبی در فر

اگر قصد دارید برای مهمانی های خود برنج را به صورت کته امتحان کنید، با این روش برنج کته قالبی می توانید زیبایی سفره خود را چند برابر کنید.

مرحله اول

برای طرز تهیه برنج کته به صورت قالبی در ابتدا شما به قالب های رستورانی احتیاج دارید و می توانید آن ها را از لوازم های قنادی تهیه کنید. در ابتدا فر را روشن نموده تا گرم گردد؛

مرحله دوم

در این مرحله مانند مراحل بالا برنج را با آب و نمک و روغن روی شعله گاز قرار داده و هنگامی که آب آن تبخیر شد، به میزان 1 یا 2 قاشق غذاخوری زعفران به آن اضافه کنید و کمی به هم بزنید، در حدی که دانه های برنج نشکنند.

مرحله سوم

قالب را درون فر قرار داده تا کمی گرم گردد، سپس آن را از فر خارج نموده و کف آن را چرب کنید. کمی ماست به برنج اضافه کنید تا چسبندگی کته بیشتر گردد. مثلا به ازای 3 پیمانه برنج، 1/3 پیمانه ماست اضافه کنید.

مرحله پایانی

درون قالب برنج بریزید و روی آن را به خوبی صاف کنید؛ سپس یک تکه کره یا میزانی روغن هم روی سطح برنج در هر قالب بریزید. روی قالب را با فویل نازک آلومینیومی بپوشانید. با چنگال، چند سوراخ روی فویل ایجاد کنید تا برنجتان به هم نچسبد. درب فر را ببندید؛ حرارت فر را روی 200 درجه تنظیم کنید و اجازه دهید برنج 20 دقیقه درون فر باشد؛ در نهایت برنج کته قالبی را در ظرف مناسب برگردانید و سرو کنید.

پیشنهاد مطالعه: طرز تهیه چای ماسالا کافی شاپی به روشی سادهمنبع: پیام دلتا

به "طرز تهیه برنج کته به 3 روش رستورانی بدون شفته شدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه برنج کته به 3 روش رستورانی بدون شفته شدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید