مرتضی مهرزاد؛ از حبس خانگی تا دومین طلای المپیک

به گزارش وبلاگ ایتالیا، بدون شک مرتضی مهرزاد یکی از استثنایی ترین ورزشکاران جهان است که در پارالمپیک توکیو یک بار دیگر این مسئله را نشان داد.

مرتضی مهرزاد؛ از حبس خانگی تا دومین طلای المپیک

به گزارش گروه ورزشی وبلاگ ایتالیا، مرتضی مهرزاد، ساکن چالوس یکی از شهرهای شمال ایران و نزدیک به دریای خزر، تا پیش از ورود به عرصه والیبال نشسته دائماً خود را در خانه پنهان می کرد و به نوعی از حضور در جامعه گریزان بود چرا که دل خوشی از ظاهر خود نداشت. او در حال حاضر 33 ساله است و پیش از این تفاوتش دیگران را یک نفرین خوانده بود تا نعمت.

مهرزاد در مسابقات پارالمپیک حاضر می شود چراکه پای راست او حدود 15 سانت کوتاه تر از پای چپش است؛ اتفاقی که نتیجه شکستگی لگن به علت دوچرخه سواری در دوران کودکی بوده است. در زندگی روزمره این اتفاق یک کابوس محسوب می گردد زیرا او مجبور است دائماً با عصا یا ویلچر به این طرف و آن طرف برود. اما اینجا در توکیو قد و قامت او به یک نیروی غیرقابل مهار برای تیم والیبال نشسته ایران در مصاف با رقبا تبدیل شد.

در والیبال نشسته ورزشکاران با طیف وسیعی از آسیب ها در امتداد زمین نشسته و باید تحرک قابل توجهی داشته باشند و نهایتاً توپ را از توری با ارتفاع حدود 120 سانتی متر عبور داده و وارد زمین حریف نمایند. از طرفی هنگامی که برزیل برای اولین بار خود را به اسم یک قدرت در والیبال نشسته عنوان نمود، این کار را با دو بازیکن تقریباً دو متری انجام داد. مرتضی مهرزاد اما این ورزش را وارد فاز جدیدی کرد و حالا در ارتفاع چندین سانتی متر بالاتر از تور به توپ ضربه می زند.

با توجه به عملکرد ایران در مسابقات پارا المپیک توکیو می توان گفت که هیچ تیمی در مقابل مرتضی مهرزاد شانس ندارد. آنها یکبار دیگر به مدال طلای المپیک دست یافتند و تنها یک ست را به حریفان واگذار کردند. طبق معمول مهرزاد با 28 امتیاز یعنی11 امتیاز بیشتر از سایر هم تیمی هایش، نقش اصلی را در مسابقه فینال ایفا کرد. اما در حالی که پیروزیت او نمونه شاخص مفهوم تبدیل نقص فیزیکی به مهارت محسوب می گردد، در عین حال یکی از آسیب های عمیق هم به تعداد می آید .

حقیقت غم انگیز این است که شرایط سلامتی او رو به وخامت است. محمد علی دهستانی، مجری برنامه تلویزیونی معلولان در ایران، اخیراً ادعا کرد که شرایط نادر این بازیکن یا همان آکرومگالی، جایی که غده هیپوفیز مغز بیش از حد هورمون رشد فراوری می نماید و باعث افزایش بیش از حد قد می گردد، وخامت بیشتری پیدا نموده است. نگرانی در این باره وقتی بیشتر می گردد که بدانیم میانه طول عمر این بیماران 10 سال کم تر از افراد معمولی است.

اما این مشکل در والیبال در نقش یک فرشته نجات برای مرتضی ظاهر شد. همانطور که خودش هم در این باره می گوید: به علت این نقص بسیار افسرده بودم. احساس می کردم در زندان هستم و به علت ظاهرم می ترسیدم بیرون بروم. هرگز نمی توانستم آینده ای را برای خودم تصور کنم اما والیبال نشسته تأثیر زیادی در زندگی من داشته است.

از طرف دیگر پیگیری های سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران یعنی هادی رضایی هم در بهبود عملکرد مرتضی مهرزاد تاثیر گذار بوده است. رضایی پیش از این و در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: من یک بازیکن را برترین می دانم و آن تیم است که باید برترین عملکرد را داشته باشد. پیشرفت مرتضی به همین جا ختم نمی گردد. او برای پیشرفت و تبدیل شدن به یک ورزشکار را کاملتر به زمان بیشتری نیاز دارد.

البته شاید برای کسانی که از تلویزیون مهرزاد را نگاه می نمایند او می تواند یک شخصیت ترسناک باشد. ایران در مسابقات توکیو پیروز شد به راحتی از سد آلمان عبور کند و فلوریان سینگر، بعد از آن مسابقات صحبت های جالبی را در رابطه با ستاره والیبال نشسته ایران عنوان نمود. او شرح داد که دفاع کردن مهرزاد تا چه اندازه کار دشواری است و قد بلند او باعث می گردد که به نوعی توپ ها را به شکل اسلم دانک وارد زمین حریفان کند. بازیکن والیبال نشسته آلمان مرتضی مهرزاد را یک ستاره فوق العاده خواند که می تواند حریفان را مجبور کند که راه جدیدی برای مهار او ابداع نمایند.

به لحاظ مختلف این شرایط مهرزاد می تواند یک مسئله ناراحت نماینده برای هر انسانی باشد اما او حالا ورزشی را کشف نموده که می تواند به واسطه آن از خلوت خود بیرون بیاید و در پی آرزوهایش باشد. او حالا از والیبال نشسته به اسم یک عامل نجات بخش استفاده می نماید و نقش وی در آخرین پیروزی ایران همان نقش مهم اعتقادات و انگیزه ها در پارالمپیک است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مرتضی مهرزاد؛ از حبس خانگی تا دومین طلای المپیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرتضی مهرزاد؛ از حبس خانگی تا دومین طلای المپیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید